tisdag 27 augusti 2013

I Taket Lyser Stjärnorna

I Taket Lyser Stjärnorna
Johanna Thydell

En av huvudpersonerna är Jenna som är en töntig tjej på 13-14 år som bekymrar sig för att hennes bröst aldrig växer och hennes sjuka mamma som har bröstcancer. 
Susanna är Jenna’s bästa kompis men hon är inte lika tuff som Jenna.  Man kan väl uttrycka Susanna som en fegis och en plugghäst. Som alltid tror att hon har rätt och vet hur man ska vara.
Liv däremot, Jenna’s mamma har bröstcancer och är ganska envis.
Jenna’s mormor är väldigt tjatig och beskyddande tant som oroar sig väldigt väldigt mycket om Liv (Jenna’s mamma)
Den coola tjejen Ullis som både festar och dricker, hon har det också lite svårt eftersom hennes mamma är en alkholist.

Boken handlar om en tjej som heter Jenna vars mamma har bröstcancer och just nu har det svårt.   Jenna’s föredetta bästis Susanna är en riktig fegis som  inte ens vågar vara kär i någon och vill lägga sig i Jenna’s liv istället för sitt eget.
Jenna har skrivit en dikt där det står 
Om du dör mamma, då tar jag självmord.  Nej föresten, det heter inte ta självmord.  De heter begå självmord och det heter ta livet av sig.  Alltså
Om du dör mamma, då tar jag livet av mig.
Men Jenna är kär i en kille som heter Sakke och går i 9an och eftersom Ullis fyller år och ska ha fest så tar Jenna chansen att gå, där hon då träffar Sakke och pratar.
Men Susanna har pratat om Jenna med sin mamma och undrar varför hon umgås med Ullis så plötsligt, men eftersom Jenna’s mamma Liv är sjuk så får de flytta hem till Jenna’s morföräldrar vilken Jenna egentligen inte vill och Ullis bor granne med de, så därför umgås de mer.
En resa till Thailand ska nämligen Jenna och hennes mamma åka.  Liv tror att hennes cancer är borta då, men den blir bara sämre och sämre och sprider sig.
Liv dör på sjukhuset och Jenna får flytta hem helt och hållet till sina morföräldrar vilken hon egentligen inte ville ju.
När Liv dör blir ju det såklart svårare men Ullis hjälper henne och leva vidare, därför har Jenna ändrat sin dikt till 
Om du dör mamma, så ska jag leva,  för dig.

Detta har jag inte gått igenom innan och skulle verkligen inte vilja göra det, eftersom det verkar väldigt svårt för Jenna, jag vet såklart inte hur Jenna kände sig, eftersom jag inte har varit i den sitvationen 
Detta är en bok som jag läst många gånger innan och till och med sett filmen flera gånger, men jag har faktiskt inte stött på en liknade bok innan.  

Detta är en bok som både är lite sorglig och rysande men även en bok som många ungdomar skulle tycka om att läsa.
Så denhär boken rekommenderar jag verkligen.
Denna boken är mest i jag-form faktiskt men även lite en allvetande författare.
Boken hoppar fram lite då och då vilken jag inte märkte så mycket och oftast kommer det tillbakablickar hur det går.

Som sagt innan i sammanfattningen så sluta boken att Liv dör och Jenna ändrar sin dikt till 
Om du dör mamma, så ska jag leva,   för dig.

De jag tror hände sen var att Jenna och hennes morföräldrar lever vidare ganska bra utan Liv och att Jenna kanske gråter lite då och då, och Ullis och Jenna kommer liksom vara punkten i skolan men att hon och Susanna fortfarande kommer vara vänner, kanske inte bara på samma sätt.

Jag tyckte om denna boken mycket för att man får veta hur svårt det är när man är i en sådan sitvation som Jenna var i, kanske inte exakt som hon upplevde de och att det var liksom en tonårsbok som många nog vill läsa.

Denhär boken tycker jag är lämplig för ca 12+ eftersom jag själv såg filmer första gången vid 12 år.

1 kommentar:

  1. Intressant och med god struktur! Man kan tydligt följa dina tankar.

    Tänk på att bara ta ny rad (blankrad) när det är nytt stycke, inte efter varje gång du sätter punkt. Försök också variera hur du inleder dina meningar.

    SvaraRadera